theaterconcept

de filosoof ontmoet de danser

Sinds lange tijd verdiep ik mij in persoonlijke ontwikkeling. In 1995 lees ik ‘Godinnen in elke vrouw’ van psychiater S.Bolen en wordt geraakt door de Griekse mythologie en connectie met de psychiatrie. Rond de eeuwwisseling raak ik geïnteresseerd in filosofie van de levenskunst van de oude Grieken en de 5000 jaar oude Ayurvedische levenswijsheid uit India. Rond 2008 ontdek ik biodanza van de Chileense psycholoog en medisch antropoloog Rolando Toro ; een methode waarbij muziek, beweging en poëzie je leren te ervaren in je lichaam. Het leven leren door te voelen in je lichaam ga je dan ook beter begrijpen met je mind. Biodanza = de wijsheid van lichaam & geest ervaren door te bewegen op muziek. Trauma’s kunnen op speelse wijze verdwijnen waardoor je je gelukkiger gaat voelen. De combinatie van wijsheden uit India, Griekenland en Zuid Amerika mixen we tot cocktail van geluk en wijsheid voor adolescenten.

Ik gun alle jongeren naar deze wijsheid en daardoor is dit idee ontstaan: workshops voor scholieren met als slotstuk een theater waar iedereen elkaar ontmoet en echt ziet. Doel is adolescenten leren zich op speelse wijze te ontwikkelen tot liefdevolle en krachtige mensen, die met beide benen op de grond staan en werken aan een duurzame maatschappij. Een ontdekkingsreis naar de wijsheid van hart en lichaam. Wat heb je aan algebra als je ouders gaan scheiden, je verkering uitgaat of je oma doodgaat? Hoe fijn is het woorden te kunnen geven aan emoties en gevoelens. Effectief leren luisteren naar de signalen van je lijf, zodat je zelfs een burn-out kan voorkomen, omdat je tijdig leert te stoppen.

Waarom biodanza? bio centrische educatie gaat over hoofd, hart en lijf. Het is educatie waarbij muziek en beweging een centrale rol spelen. Het metafysische* is onderdeel en een semantisch** veld is kenmerkend. Door samenhang is het effectief en kan het spelenderwijs overgedragen worden. Het bestaat de drie velden Muziek Dans en Poëzie.

1

* **

De workshops geven wij op scholen. Hier vindt ook de selectie plaats van acteurs, dansers, decorbouwers, filmers, grimeurs, figuranten en technici.

Waarom theater? Theater verbindt doordat je emoties uitvergroot kunt laten zien, laat voelen en te ervaren. Door leerlingen actief te betrekken leren zij woorden geven aan hun gevoel. Weten wie je bent en wilt zijn geeft kracht. Theater biedt ruimte voor de grote thema’s van het leven; liefde, haat, afgunst en jaloezie. Zoals de Griekse mythen en drama’s. Het signaleren van adequate en non adequate gevoelens. Je leert relativeren met humor, het is inzicht dat verlicht. Filosofie en mythologie zorgen samen voor een bijzondere kijk op ons wereld- en mensbeeld.

In dit theater concept komt alles samen: de filosoof ontmoet de danser